Digital analys med analys-byrån Tactical Digital

Vad är digital analys?

Digital analys är processen kring att samla in, mäta och analysera data kring webbplatsbesökare och dess användarbeteende. 

Syftet med digital analys är att förstå hur användare interagerar med webbplatsen och med det, dra slutsatser och hitta förbättringsområden för att i slutändan, förbättra användarupplevelsen, öka trafiken och konverteringsgraden.

Denna data kan samlas in med hjälp av olika verktyg,  som till exempel Google Analytics 4 eller Matomo.

Digital analys är också användbart för att mäta effektiviteten av olika typer av marknadsföringskampanjer och för att hjälpa till att fatta datadrivna beslut kring webbplatsdesign och innehållsstrategi.

varför webbanalys

Varför bör du arbeta med digital analys?

Genom att samla in och analysera data om användarbeteende på en webbplats kan du bland annat förstå hur dina användare interagerar med din webbplats, vilka sidor de besöker och hur länge de stannar på sidorna. 

Detta ger en värdefull inblick i vad som fungerar bra på webbplatsen och vad som kan förbättras oavsett om det handlar om design, innehåll eller funktionalitet.

Digital analys ger dig också insikter kring hur olika marknadsföringskampanjer presterar. Genom att spåra trafiken från olika marknadsföringskanaler kan du se vilka som genererar mest trafik, konverteringar och ger högst ROI.

Detta hjälper dig att fatta datadrivna beslut kring vilka kanaler du ska lägga det större krutet på både budgetmässigt och energimässigt. 

När du arbetar med webbanalys får du kontinuerlig feedback som hjälper dig att förbättra webbplatsen över tid. 

Genom att mäta och analysera data regelbundet kan du fortsätta att optimera webbplatsen för att öka konverteringsgraden och förbättra användarupplevelsen.

Visste du att?

50%

Så stor procentsats av alla webbplatser som existerar använder sig av Google Analytics

23x

Så här mycket större är chansen att ett företag som arbetar med datadrivna beslut ”vinner” en potentiell kund jämfört med företag som inte gör det

2,35%

Är den genomsnittliga konverteringsgraden för alla hemsidor

55%

Av alla marknadsförare anger webbanalys som det absolut viktigaste verktyget i deras verktygslåda

Vad genererar digital analys?

Väl utfört arbete med digital analys kan sammanfattningsvis leda till en mängd olika fördelar för en webbplatsägare eller marknadsförare. Detta inkluderar ökad konverteringsgrad, bättre användarupplevelse och effektivare marknadsföring. Detta är en stor anledning till varför vi på Tactical Digital hjälper ert företag med digital analys - helt enkelt för att ni ska bli framgångsrika digitalt och öka era intäkter.

Hur arbetar vi med digital analys?

Möte

Vi bokar in ett möte med er där vi diskuterar, och kommer fram till en lösning kring hur vi kommer att arbeta med er digitala analys. Under mötets gång svarar vi på alla frågor och funderingar som ni kan tänkas ha.

Analysverktyg

För att möjliggöra insamling av data kring användarbeteende på er webbplats sätter vi upp ett analysverktyg som t.ex. Google Analytics 4. Verktyget ger dig data kring besökare på webbplatsen, trafikkällor, konverteringar och mycket mer.

Uppföljning

Vi följer upp datan som våra analysverktyg visar upp, för att sedan kunna jobba utifrån den. När vi arbetar med digital analys ser vi besökardata som värdefulla insikter att ta med sig när man börjar arbeta med eller fortsätter att arbeta med digital marknadsföring.

Rapportering

Vi erbjuder rapportering där vi visualiserar data och statistik från er webbplats besökare. Rapporter visar upp vad som idag fungerar bra men också vart det finns förbättringspotential.

Vill du öka dina chanser att vinna kunder med upp till 23 gånger?