Google Ads med Google Ads-byrån Tactical Digital

Vad är Google Ads?

Google Ads är Googles egen plattform för annonsering. Det är en av de absolut mest använda plattformarna för digital annonsering. Genom att annonsera på Google så kan annonsörer nå ut till potentiella kunder i alla Googles kanaler så som sökresultaten och Googles annonsnätverk, vilket inkluderar miljoner webbplatser.

Man kan använda sig av en mängd olika annonsformat i Googles annonser, till exempel textannonser, videoannonser och shoppingannonser. Detta för att passa alla typer av unika behov som annonsörer kan tänkas ha.

Genom att använda sig av Google Ads kan man nå ut till en enormt stor publik och rikta annonser till specifika målgrupper baserat på faktorer som sökord, plats och demografi. Man kan också spåra resultaten av sina annonser och justera sin strategi för att löpande optimera annonsernas effektivitet.

google ads

Varför ska du arbeta med Google Ads?

Det finns flera fördelar med att låta Google Ads ta plats i din kanalmix.
Google är den mest använda sökmotorn i världen och genom att annonsera på Google kan du nå större synlighet och exponering för ditt företag.

Google Ads låter dig välja specifika sökord och målgrupper för dina annonser, vilket gör det möjligt att nå ut till en mer relevant och engagerad publik. 

Du kan alltså annonsera och synas precis när dina potentiella kunder söker efter det du erbjuder.

I Google Ads ges du dessutom en möjlighet att mäta resultatet av dina annonser, inklusive antalet klick, konverteringar och kostnader per klick. 

Det är också en utmärkt kanal för remarketing. Du kan alltså se till att dina annonser syns specifikt för de som, till exempel, har besökt din webbplats vid ett tidigare tillfälle.

Utöver allt detta så är annonsering på Google en otroligt kostnadseffektiv metod för annonsering.

Visste du det här om Google Ads?

45%

Såhär stor del av alla småföretagare använder sig av digital annonsering där Google Ads är den största plattformen.

90%

Är andelen av alla internetanvändare globalt som går att nå ut till via Google Ads.

8000kr

Detta är vad företag som arbetar aktivt med Google Ads och löpande optimering i genomsnitt får tillbaka per spenderad 1000-lapp.

8%

Så många av Googles användare klickar i genomsnitt på det översta annonsresultatet. Jämfört med det generella genomsnittet på 2% i söket.

Vad leder annonsering i Google Ads till?

Genom att arbeta med Google Ads på rätt sätt så kan man uppnå en mängd olika saker.
Vad du vill uppnå skiljer sig såklart från företag till företag, det är helt beroende på hur målsättningarna ser ut. Vad som kan uppnås via annonsering i Google ads är till exempel ökad synlighet, ökad trafik, en ökning av varumärkesmedvetenhet och såklart en ökad försäljning.

Varför bör du samarbeta med Tactical Digital kring Google Ads?

För att få ut det mesta av din annonsering på Google så krävs det mer än att bara skicka ut några kampanjer och hålla tummarna. För att uppnå verklig framgång med Google-annonser är det viktigt att samarbeta med någon som kan plattformen. 

Det är viktigt att inte bara skapa annonser och publicera dem utan också att kontinuerligt övervaka och anpassa dem efter behov.

Vi på Tactical Digital använder oss av den senaste tekniken inom digital marknadsföring för att skapa så bra resultat som möjligt åt våra samarbetspartners.

När det kommer till Google Ads och annonsering i stort har vi exklusiv tillgång till ett marknadsledande AI-verktyg. 

Detta säkerställer att våra samarbetspartners når bästa möjliga resultat med sin annonsering.

google ads ai

Hur arbetar vi med Google Ads?​

Möte

Vi bokar in ett möte där vi diskuterar ert företags målsättningar kring annonseringen på Google, vad ni förväntar er från oss och tar fram en gemensam tidsplan för arbetet.

Uppsättning av annonskonto

Vi sätter upp ert konto i Google Ads, skapar annonser samt utför audits efter best practice & analysarbete.

Konverteringsspårning

Konverteringsspårning möjliggör mätningen av antalet konverteringar dina annonser leder till genom att spåra de aktioner som dina besökare utför på din webbplats efter att ha klickat på en annons.

Löpande optimering

Vi utför löpande optimering av annonserna för att förbättra prestandan och effektiviteten av annonserna över tid. I vårt arbete med löpande optimering av dina annonser så använder vi oss av den senaste AI-tekniken för att effektivisera och maximera resultaten för annonseringen.

Vet du inte vart du ska börja? Kontakta oss för hjälp med Google Ads!

    Frågor och svar kring Google Ads

    Företag kan skapa annonser på Google Ads genom att välja relevanta sökord och målgrupper, skapa annonser och bestämma en budget för kampanjen. När en användare söker efter något relaterat till sökorden i en annonsgrupp, visas annonserna högt upp på sökresultatsidan.
    Kostnaden för att annonsera på Google Ads beror på många faktorer, inklusive konkurrensen för dina valda sökord, kvaliteten på dina annonser och målgrupper, samt din budget för kampanjen. Du styr alltid själv hur mycket pengar du vill lägga på Google Ads månadsvis, veckovis och dagsvis.
    Quality score är en mätning som används av Google för att bedöma kvaliteten på dina annonser, sökord och landningssidor. En hög quality score kan leda till bättre position på sökresultatsidan och lägre kostnad per klick.