Vad är Google sökordsplanerare och hur använder du den?

Här kan du bläddra bland sidans innehåll:

1.Vad är Google sökordsplanerare?
2.Att tänka på innan du börjar arbeta med sökordsplaneraren
3.Vilka är de största fördelarna med sökordsplaneraren?
4.Guide: Hur använder man Googles sökordsplanerare?

Vad är Google sökordsplanerare?

Google sökordsplanerare (keyword planner) är ett verktyg som finns integrerat i Google Ads. Syftet med sökordsplaneraren är att du ska kunna hitta och analysera sökord och dess volym. Det är med andra ord Googles egna verktyg för att utföra sökordsanalyser.

I sökordsplaneraren kan du få förslag på sökord att arbeta med samt information kring hur många sökningar som görs på ett specifikt sökord i månaden.  Verktyget är dessutom helt gratis, allt som krävs är ett konto i Google Ads.

Från början skapade Google verktyget för att det skulle vara lättare att hantera och planera Google ads-annonser (tidigare Google AdWords). 

Inom SEO så kan du använda verktyget för att se sökvolymer på sökord som du tycker är intressanta. Googles sökordsplanerare är med andra ord ett väldigt användbart verktyg oavsett om det gäller att hitta sökord att arbeta med i dina annonser eller om det handlar om att starta igång och komma fram till en SEO-strategi. 

Att tänka på innan du börjar arbeta med sökordsplaneraren

På bilderna kan du se ett exempel på hur viktigt det är att du anger rätt språk och land när du gör en sökning i sökordsplaneraren. I exemplet, som du kan se på bilderna, har vi gjort en sökning på ”keyword planner”.

På den ena bilden ser du en sökning där vi har anget ”svenska” som språk och på den andra bilden ser du hur vi har valt ”engelska”. Som du kan se så kan resultaten skilja sig åt väldigt mycket.

Var noga med att välja både korrekt land och korrekt språk innan du börjar med din sökordsanalys, detta för att du ska få resultat som är relaterat till ditt språk och inte andra.

Som du också kan se på bilderna så kan du i sökordsplaneraren, se ideér på sökord som är relaterade till det sökord du har sökt på. Det är värt att analysera dessa sökordsideér för att komma fram till ifall de är något att ha eller inte.

Kolla igenom orden noggrant och fundera en extra gång på om sökordet är relevant för dig eller inte. Inte ens Google är perfekta och ibland det kan det smyga med sökord som i realiteten inte alls är relaterade till ditt sökord.

Google sökordplanerare
sokordsplaneraren-engelska

Vilka är de största fördelarna med sökordsplaneraren?

Du kan se sökvolymen för dina sökord

En av de absolut största fördelarna med sökordsplaneraren är att du kan få reda på hur stor sökvolym de olika sökorden har. Alltså, hur många sökningar som sker på ett specifikt ord per månad, i genomsnitt.. När du kollar upp ett ords sökvolym i Googles sökordsplanerare så är det en avrundad siffra du får se. 

Det betyder alltså att du inte får någon exakt siffra utan snarare en uppskattning av hur många sökningar som genomförs månadvis. Sökordsplaneraren är på grund av att du kan hitta den här informationen, ett utmärkt verktyg för att kunna bedöma potentialen i olika sökord, baserat på den potentiella trafik som sökordet kan generera åt din webbplats.

Använd sökordsplaneraren till att hitta nya sökord och sökord som är relaterade till ditt sökord

Förutom att du kan se dina sökords sökvolym så ger Googles sökordsplanerare dig också möjligheten att hitta sökord som är relaterade till det sökord du söker efter. Dessa sökord är i många fall också värda för dig att synas på och kan förutom det också förbättra rankingen för ditt primära sökord då du kan måla ut dina texter med relevanta sökord. Du hittar relaterade sökord genom att kolla på ”keyword ideas” i verktyget.

I ”keyword ideas” skapar sökordsplaneraren en lista med sökord som ligger nära det ordet eller frasen som du har sökt efter. Du bör alltid slå ett öga på de förslagen som Google ger dig här, dels för att du kan hitta sökord som du själv inte har tänkt på och dels för att kunna identifiera sekundära sökord att använda i dina texter.

När du analyserar dessa förslag så är det viktigt att du verkligen kontrollerar ifall sökorden är relevanta för dig och din webbplats. I många fall är förslagen högst irrelevanta och därför också meningslösa att optimera mot och lägga ner tid på. 

Long-tail sökord - sökfraser som inkluderar ditt huvudsakliga sökord.

En annan fördel med sökordsplaneraren är att du kan hitta long-tail sökord. Long-tail sökord är sökfraser som inkluderar ditt huvudsakliga sökord. Med long-tail menas att det adderas en svans av ytterligare ord till det ursprungliga sökordet. Ett exempel på ett long-tail sökord är “gröna kläder” ifall ditt huvudsakliga sökord är “kläder”. 

Dessa sökfraser har oftast inte några större sökvolymer men det är väldigt fördelaktigt att använda sig av dessa för att kunna driva bra och relevant trafik till din sida. Det brukar dessutom vara betydligt lägre konkurrens på dessa sökord, då de som sagt inte är lika stora.

Guide: Hur använder man Googles sökordsplanerare?

Steg 1: Skapa ett Google Ads Konto

Först och främst så måste du börja med att skapa ett Google Ads-konto för att kunna använda Google sökordsplanerare. När du har skapat ditt Google Ads-konto så kan du leta dig vidare till sökordsplaneraren genom att först klicka på “Verktyg och inställningar” och sedan vidare till sökordsplaneraren.

steg-1-sokordsplaneraren

Steg 2: Välj ett av två alternativ

När du nu hittat till verktyget så kommer du att få två alternativ, ”upptäck nya sökord” och ”få information om sökvolymer och prognoser”. Vilket du väljer är upp till dig själv men vid en sökordsanalys där du gärna vill hitta nya sökord så är ”upptäck nya sökord” det bästa alternativet.

sokordsplaneraren-alternativ

Steg 3: Starta en sökning

Nu är det dags för att välja det sökordet du vill kolla närmre på. I vårt exempel har vi valt ”fotboll”, efter att du fyllt i ditt ord så klickar du på ”hämta resultat”.

Steg 4: Analysera informationen

Som du nu kan se så ger sökordsplaneraren dig tillgång till en mängd data och information kopplat till sökordet du har angett.

Den blå linjen du kan se visar sökvolymen månad för månad för dator och den röda linjen visar samma information fast för mobila enheter.

Du ser också den totala, genomsnittliga sökvolymen per månad i kolumnerna under graferna. Där kan du också se hur hög konkurrensen i Google Ads bedöms vara och hur mycket det hade kunnat kosta att synas på sökorden med sökordsannonser på Google.

sokordsanalys-diagram

Steg 5: Importera sökorden till Google Ads/ladda ner förslagen

Ifall du arbetar med sökordsannonsering (SEM) och känner att du hade velat lägga till något av orden i en ad group (annonsgrupp) så kan du göra detta genom att klicka på rutan till vänster om ditt ord och därefter välja ad group och matchning.

Du vill kanske använda sökorden i en sökordsanalys och vill därför kunna ladda ner förslagen för att föra in dem i ditt excel eller sheets ark. Detta gör du enkelt genom att klicka på “Ladda ner sökordsförslag” i det högra hörnet. Detta är väldigt hjälpsamt och smidigt när du arbetar med sökmotoroptimering (SEO).

sokordsanalys-sem

Behöver du hjälp med SEO?