Hur skriver du den bästa SEO-texten?

Här kan du bläddra bland sidans innehåll:

1.Hur ska du tänka när du skriver en SEO-text?
2.Kan jag inte bara använda chatGPT för mina SEO-texter?
3.Börja ALLTID med en sökordsanalys. 
4.Hur kommer jag igång med att skapa SEO-texter? 
5.7 tips för att skriva grymma SEO-texter

Hur ska du tänka när du skriver en SEO-text?

SEO (Search Engine Optimization) eller sökmotoroptimering som det heter på svenska handlar kort och gott om att optimera sin webbplats och dess innehåll med syfte att synas högre upp i Googles rankning.

Att skriva texter som är optimerade för SEO är nödvändigt för att kunna konkurrera i söket. Google avgör vilka sidor som är bäst genom att kolla på ett väldigt stort antal faktorer men en av de faktorerna som spelar absolut störst roll, om inte störst av alla – är texterna.

På den här sidan kan du läsa om hur du seo-optimerar dina texter för att nå ut till fler potentiella kunder.

seo text

Kan jag inte bara använda chatGPT för mina SEO-texter?

Den här tanken är vanligare än vad man kan tro. Vi på Tactical Digital tror att det helt enkelt handlar om okunskap. Ifall man tror att det är så enkelt att ranka högt på Google så har man inte riktigt den kunskapen som krävs för att jobba med SEO.

Sen kunskapen om ChatGPT och liknande tjänster dök upp hos gemene man så har det fullständigt svämmat över med videos på Youtube, inlägg i sociala medier och olika typer av blogginlägg där just påståenden som ”Lär dig använda ChatGPT så kan du börja ta betalt för att skriva texter för SEO” inte är ovanliga.

Vi på Tactical Digital har ingenting emot att använda AI-tjänster som hjälpmedel. Det gör vi också när vi arbetar och har gjort det sedan innan ChatGPT nådde dagens ljus. MEN sanningen är den att om du har kopierat en seo-text rakt av från ChatGPT och rankat högt, så har du haft tur. Förmodligen så handlar det om sökord med väldigt små volymer där konkurrenterna inte arbetar med SEO.

Börja ALLTID med en sökordsanalys.

Att genomföra en sökordsanalys innan ett enda litet ord har blivit skrivet på din webbplats är enormt viktigt. Det är viktigt av flera olika anledningar. Du kommer att förstå din målgrupp bättre, du förstår vilka ord de använder och du förstår vad de är ute efter.

Ifall du inte genomför en sökordsanalys så riskerar du också att du lägger ner enormt mycket tid på att skriva seo-texter som inte kommer ge dig någonting. Sökordsanalysen ska vara själva grunden i din strategi för att synas mer.

Innan du skriver ett enda litet ord på din webbplats bör du ha genomfört en sökordsanalys. När du skriver seo-texter så är det otroligt viktigt att du redan från början är medveten om vilka sökord du ska rikta dig mot.

Hur ska du annars kunna planera vad texten ska innehålla? Eller för den delen, hur ska du annars veta vad dina potentiella besökare vill läsa?

Hur kommer jag igång med att skapa SEO-texter?

Just att komma igång med ditt skapande av SEO-texter kan vara svårt i början. Det är en del saker att tänka på och innan man har fått kläm på det så kan det vara jobbigt. 

Det viktigaste är dock att komma igång och börja skriva din första SEO-text och när du har gjort detta x antal gånger så kommer det att bli lika självklart och enkelt för dig att skriva en SEO-optimerad text som det är att skriva en icke SEO-optimerad text

Vi har satt ihop en lista med 7 punkter som du bör tänka på när du skapar dina texter för SEO:

7 tips för att skriva grymma SEO-texter

1. Välj sökord att fokusera på.

Första steget i att skriva en SEO-text är att välja sökord att fokusera på. Du hittar dessa sökord genom att utföra en sökordsanalys. Tänk på att välja både ett primärt sökord och sekundära sökord som är relaterade till varandra. 

2. Tänk på relevansen

Skriv en text som är relevant för dina sökord. Skriv inte om tröjor på en sida där du vill ranka på byxor. Se till att hela din text är relevant för sökordet du vill ranka på och framförallt se till att texten är relevant för dina potentiella besökare. Skapa inte innehåll för sökmotorerna utan för dina besökare.

Är den inte relevant så kommer ingen besökare vilja läsa din text och då har du lagt ner all tid i onödan.

3. Skapa en rubrik som drar uppmärksamhet till sig

Rubriken i din SEO-text är en av de absolut viktigaste delarna av texten. Skriv en rubrik som lockar besökaren till att läsa och glöm inte att inkludera sökord i rubrikerna. 

4. Forma innehållet efter din målgrupp

När du skriver en seo-text så är det otroligt viktigt att du tänker på vad din målgrupp vill läsa. Du ska inte fokusera primärt på vad sökmotorerna tycker är bra utan det är din målgrupp som du vill utforma texten efter. 

Det är de som ska läsa det, det är i din målgrupp som dina potentiella kunder finns, inte bland Googles robotar.

5. Spamma inte med sökorden

Se till att du inte använder dina sökord allt för många gånger i din text. Tänk på “Lagom är bäst” när du skriver. Placera dina sökord där de smälter in samt i viktiga element som rubriker. Använder du sökordet/sökorden allt för många gånger i dina seo-texter så kommer de att ses som spammiga.

6. Tänk på textens mängd

“Hur mycket text bör min SEO-text bestå av?”

Det här är en jättevanlig fråga. Det tråkiga svaret på denna fråga är “Det beror på”. Det finns ingen fast siffra på det sättet utan vi rekommenderar att du slår ett öga på hur långa texter de som rankar topp 5 i söket har skrivit för att få en känsla av hur mycket text som förväntas av dig. 

Den enda siffran vi kan bjuda på är att det bör vara MINST 3-400 ord bestående av unikt innehåll i dina texter.

7. Slarva inte med textstrukturen

Grunden till en bra seo-text är strukturen. En bra rubrikstruktur, korta och lättlästa stycken och rätt taggningar av rubriker (H1-H6) underlättar för både läsare och Google att förstå din text.

Kontakta oss för hjälp med seo-texter

Oavsett om du behöver hjälp med att skriva en produkttext, en kategorisida eller andra typer av innehåll som är optimerat för sökmotorer och dina besökare så kan vi på Tactical Digital hjälpa er. Vi hjälper dig med alla bitar inom SEO. Kontakta oss för att prata om hur vi kan hjälpa just dig och ditt företag