Digitala nyheter V.9 - Tactical Digitals highlights

Nyheter V9

Ny vecka, nya utmaningar men framförallt – nya digitala nyheter från Tactical Digital! 

I veckans meny: 

Deadline för Google Analytics automatiska GA4-migrering är runt hörnet, Google Search Console uppdateras, Microsofts AI-drivna Bing-sökning är nu tillgänglig på mobilen, Linkedin introducerar SEO-verktyg för artiklar och Google genomför tester som begränsar nyhetsresultat för omkring 4 procent av slumpmässigt utvalda kanadensiska användare.

Var det något på menyn som fångade din uppmärksamhet lite extra? Eller känns det svårt att välja? – Du kan vara lugn, vi går igenom alltihop.

Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för V.9 😎

Runt hörnet - Deadline för GA4:s automatiska migrering.

deadline

Den 1 juli avslutar Google sin tidigare version: Universal Analytics (UA). Från och med mars kommer Google automatiskt att skapa Google Analytics 4-egendomar (GA4) för alla kunder som inte konfigurerar en GA4-egendom med grundläggande inställningar.

Om du inte valt bort automatisk migrering innan den 28 februari 2023 kommer Google att överföra ditt UA-konto till GA4 utan någon anpassad strategi.

För att säkerställa korrekt spårning och analys bör du byta till GA4 nu och anpassa inställningen efter behov.

Vad är GA4?

GA4 är mycket mer än bara en ny ”version” av Google Analytics. Det är en helt ny plattform – byggd från grunden för att samla in, bearbeta och rapportera om data annorlunda än tidigare.

Att migrera till GA4 är en komplex och integrerad process som kräver strategisk planering och expert-implementering.

Behöver du hjälp?

Behöver du hjälp med din GA4 implementering? Läser du detta när den automatiska GA4-migreringen redan är slutförd? (Efter den 28 februari 2023) 

Vi är experter inom GA4-implementering och hjälper dig mer än gärna.

Google Search Console uppdateras - Användarnas behörigheter blir mer detaljerade

update search console

Delar du din Google Search Console-egendom med externa parter och upplever en viss oro över känslig data som du eventuellt ger ut? Då lär du tycka om Google Search Consoles nya uppdatering.

“GSC” har nämligen släppt en uppdatering gällande behörigheter, vilket innebär mer detaljerade inställningar samt en förbättrad säkerhet för oss som jobbar flera stycken i samma egendom.

Google Search Consoles uppdatering innebär:

Mer specifika behörigheter till teammedlemmar – Användare kan ges olika behörighetsnivåer inom en egendom: Skrivskyddad, fullständig eller begränsad åtkomst gällande redigering.

Vilket i sin tur leder till:

Ett säkrare och mer effektivt sätt för användare att arbeta tillsammans på Search Console-konton – något som varit efterfrågat sedan länge.

Tack vare den nya möjligheten att ställa in mer specifika behörigheter, ges ägare nu en bättre kontroll över vem som kan komma åt deras Search Console-data, och kan helt själva styra vilken information som övriga användare får ta del av.

Microsofts AI-drivna Bing-sök - nu tillgängligt på mobilen

Microsoft har introducerat en ny AI-driven Bing-sökmotor och Edge-webbläsare för mobila enheter.

Den nya Bing-mobilappen låter användare ställa enkla eller komplexa frågor, som genererar svar och citat, med alternativ för att välja hur svaren ska visas.

Bing-mobilappen innehåller också en röst-söknings-funktion som låter dig ställa frågor naturligt och få svar på dessa.

Låter det spännande? – Det finns mer.

Vilket i sin tur leder till:

Microsoft har också introducerat AI-driven Bing för Skype, som gör det möjligt för användare att lägga till Bing i en grupp och ställa frågor för hela gruppen.

Användare kan till exempel be Bing om förslag på resmål, väderprognoser och intressanta händelser kring restiden. Alla i chatten kommer att ha tillgång till resultaten.

Bing kan tillgodose användarnas preferenser genom att visa svaren i punkter, text eller ett förenklat svar.

Detta är blygt sagt, revolutionerande nyheter, och vi ska inte vara alltför förvånade om Microsoft kan komma att erbjuda den här möjligheten till andra kommunikationsappar i framtiden.

Hur skulle det låta med AI-driven Bing för Teams? – Vi håller er uppdaterade.


LinkedIn introducerar SEO-verktyg för artiklar

linkedin seo

LinkedIn släpper nya verktyg för att få ditt innehåll att sticka ut och nå fler människor.

Bland uppdateringarna finns ett sätt att anpassa hur dina LinkedIn-artiklar visas i sökmotorer, samt göra dem lättare att hitta i samband med att du kan ändra SEO-titeln och beskrivningen till artiklarna.

Du kan även visa upp dina “bästa” arbetserfarenheter eller “främsta” kunskaper, tack vare möjligheten att visa olika typer av innehåll tydligt i aktivitets-sektionen i din profil. Du kan välja att markera bilder, videor, nyhetsbrev eller dokument och samla dem i samma sektion. 

Dessutom kan du välja vilket innehåll som ska visas först, så tänk efter noga vad du vill fronta med!

Linkedin avancerar, och det finns mer nämnvärda funktioner:

Skapa innehåll och mät prestanda på ett och samma ställe. För att komma åt funktionen aktiverar du “skapar-läget” och väljer ”Analys och verktyg” högst upp i din profil (både via mobil eller dator)

Schemalagda nyhetsbrev och artiklar – vilket gör det lättare att planera ditt innehåll och dela det vid de bästa tidpunkterna. För att använda den här funktionen, tryck på ”schema-knappen” på delningsrutan och välj datum och tid för att gå live.

LinkedIns uppdateringar ger oss nya sätt att skapa, dela och marknadsföra vårt innehåll på plattformen. Vi ser fram emot att testa funktionerna – det borde ni också göra!

Google begränsar nyhetsresultat i Kanada

sponsrad-etikett-google

Google har börjat tillfälligt begränsa nyhetsresultat för cirka fyra procent av slumpmässigt utvalda kanadensiska användare i tester som kommer att pågå i fem veckor.

Dessa tester, kommer att påverka webbsökning och Discover-funktionen på Android-enheter – vilket en talesman för Google nu bekräftar.

Beslutet är ett direkt svar på “Bill C-18”, som kortfattat är en ny “online-nyhets-lag” som för närvarande diskuteras i det kanadensiska parlamentet.

Lagförslaget som lades fram våren 2022, skulle kräva att internetföretag som Google och Facebook betalar nyhetsutgivare för att de använder deras innehåll.

Google visar sitt missnöje..

Google har varit kritiska mot Bill C-18, även kallad The Online News Act, sedan lagen föreslogs 2022. Ett missnöje som grundar sig i att man refererar till lagförslaget som en form av “länkskatt” – något Google hävdar skulle skada inte bara deras egna platform, men även påverka kanadensiska nyhetspublicister och läsare negativt.

Google tror också att den föreslagna lagen skulle skapa ett dåligt prejudikat för andra länder att följa, vilket potentiellt kommer att skada öppenheten på internet.

Googles beslut att blockera nyheter väcker oro

Denna åtgärd har väckt oro från utgivare som förlitar sig på nyhetsinnehåll för att driva webbplatstrafik, eftersom blockering av innehållet kan resultera i färre besökare. 

Googles beslut att sluta visa nyheter, har lett till att människor i Kanada har börjat oroa sig för censur, vilket minst sagt bidragit till att Bill C18 är ett hett samtalsämne för tillfället.

Vill du få våra nyheter i din mailkorg?