Digitala nyheter V.6 - Tactical Digitals highlights

Den här veckan kan du bland annat läsa om Google Ads nya funktion: negativa sökord på kontonivå, lanseringen av ChatGPT Plus, fördelar och nackdelar med Google Analytics automatiska migrering till GA4, genomgång av Google Bard och en mängd andra nyheter som kommer ha en enorm påverkan för den digitala utvecklingen – inte minst för oss marknadsförare och dataanalytiker.

Om du inte redan gör det – prenumerera på våra digitala nyheter för att istället få våra nyheter i din mailkorg.

Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för V.6 😁

Här kan du bläddra bland våra nyheter 👇

Ny Google Ads-funktion: Negativa sökord på kontonivå

Google ads

Negativa sökord på kontonivå? – Ni hörde rätt. Nu står det fast att Google Ads ger oss annonsörer en möjlighet att ge varumärken mer kontroll över sina annonsplaceringar tack vare sin nya funktion – negativa sökord på kontonivå.

Google Ads nya funktion bidrar inte bara till en högre varumärkessäkerhet, den sparar oss tid och minskar risken för mänskliga fel – som annars är oundvikligt oavsett erfarenheter och kunskaper inom annonsering.

Redan förra året tillkännagav Google att negativa sökord på kontonivå inom snar tid skulle bli verklighet, och funktionen har därför testats i flera månader.

Så hur fungerar den nya funktionen i praktiken? Negativa sökord på kontonivå gör det möjligt för annonsörer att lägga till sökord för att utesluta trafik från alla sök- och shoppingkampanjer, samt sök- och shoppingdelen av Performance Max.

Med andra ord behöver du inte längre oroa dig för att duplicera negativa sökord i flera kampanjer eller att missa något som är viktigt för ditt varumärkes säkerhet.

Negativa sökord på kontonivå kan dessutom förbättra annonsinriktningens noggrannhet genom att utesluta irrelevanta eller lågpresterande sökord som kan påverka kampanjens resultat negativt. Detta kan i sin tur resultera i erhållen trafik av högre kvalitet och en bättre avkastning på investering.

Kort sagt skapar Google Ads-funktionen nya möjligheter för oss att ha mer kontroll över vår annonsering, vilket gör att vi kan säkerställa att våra kampanjer riktar sig till rätt målgrupp. Vill du läsa mer om negativa sökord? Klicka här.

ChatGPT Plus lanseras

ChatGPT plus

OpenAI meddelar att dess efterlängtade betalversion – ChatGPT Plus, har lanserats. För tillfället kommer betalversionen endast att vara tillgänglig för personer som bor i USA och kommer kosta så lite som $20 per månad – vilket är ett lågt pris i förhållande till vad verktyget kommer kunna uträtta.

OpenAI berättar att de personer som har stått på väntelistan för den betalda versionen bör förvänta sig en inbjudan ”under de kommande veckorna.” Man klargör även att man planerar att ”snart” erbjuda tjänsten i ytterligare länder – vilket isåfall kommer vara av en enorm vikt, inte minst för vårt digitala landskap här i Sverige.

Vad är då fördelarna med den betalda versionen? – OpenAI delar med sig av de 3 främsta egenskaperna hos ChatGPT Plus:

-Allmän tillgång till ChatGPT, även under högtrafik
-Snabbare svarstid
-Prioriterad tillgång till nya funktioner och förbättringar

ChatGPT är en teknik som blir mer och mer populär tack vare sin vägvinnande effektivitet – något som bidrar till en ständig ökning av användare i samband med sökmarknadsföring, oavsett om det är för SEO eller PPC. Ökningen av användare har sin tur bidragit till att tjänsten inte alltid går att använda på grund av överbelastning.

Om du råkat stöta på hindret att du inte kan använda ChatGPT eftersom tjänsten var i full kapacitet, har du nu botemedlet, och det kommer att kosta dig $20 i månaden. – ChatGPT Plus

Google Analytics-användare - förbered ditt GA4-konto, annars gör Google det åt dig.

Förbered ditt Google Analytics 4 konto

Om du är bekant med vår hemsida så har du kanske redan läst om nyheten: Men Google har återigen påmint oss om att Universal Analytics (UA) kommer att sluta behandla data den 1 juli.

Vad som är nytt är att från och med mars kommer alla kunder som inte konfigurerar en GA4-egendom, få sin egendom uppsatt av Google Analytics själva.

Detta innebär i praktiken att Google kommer att sätta upp en GA4-egendom med några grundläggande inställningar som överensstämmer med den befintliga Universal Analytics-egendomen; detta inkluderar vissa konverteringshändelser, Google Ads-länkar och befintliga gtag- eller analytics.js-taggar.

Skönt, tänker ni kanske.. Men innan ni ropar hej så ställ er själva frågorna:

Har vi rätt events och konverteringar uppsatta i Universal?
Har vi rätt filtering uppsatt och klart för oss vilka externa kanaler vill vi länka till vårt GA4-konto?
Har vi preppat inför övergången till GA4?

Om svaret på frågorna ovan är nej, så är det hög tid att påbörja er GA4-audit redan idag – något som vi på Tactical Digital mer än gärna hjälper er med. 

Lansering av Bard - Googles svar på ChatGPT

Google Bard screenshot

Googles vd Sundar Pichai tillkännagav den 6 Februari 2023, under den mjuka lanseringen av Bard till en uppsättning ”betrodda testare”. 

Bard är en experimentell kommunikation-AI-tjänst, driven av LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) och kan tolkas som Googles svar på OpenAI:s ChatGPT.

“Bard försöker kombinera bredden av världens kunskap med kraften, intelligensen och kreativiteten hos våra stora språkmodeller. Den bygger på information från webben för att ge uppdaterade svar av hög kvalitet. Bard kan vara ett utlopp för kreativitet och en startplatta för nyfikenhet” har Pichai förklarat.

Vi på Tactical Digital väntar spänt på fortsättningen och hur sökbranschen kommer förändras i takt med Bards intåg i den digitala världen . 

Vill du få våra nyheter i din mailkorg?