Tactical Digitals digitala nyheter v.52
Framöver kommer vi att en gång varannan vecka välja ut ett antal digitala nyheter för att ge er en liten uppdatering kring vad det är som händer i det digitala landskapet. Nyheterna kommer vara allt ifrån små till stora och kommer att handla om ett brett antal olika ämnen.
Den här veckan kan du bland annat läsa om Bings nya sökbot, att Google testar sök i videos, uppdaterade policys i Google Ads och mycket mer.
Glöm inte bort att prenumerera på våra digitala nyheter för att istället få våra nyheter i din mailkorg.
Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för V.52 😁
Microsoft går live med sin nya BingBot i Januari 2023
I nästa månad kommer Microsofts nya BingBot stå för 100% av all crawling från Bing. Att en sida crawlas innebär att en bot från en sökmotor “besöker” en hemsida, kollar över innehållet, för att i sin tur kunna visa upp sidorna i sökmotorerna.
Fabrice Canel skrev “will go to 100% early January” gällande när Bings nya bot står för 100% av crawlandet av sidor.
Google testar sök i video
Google testar just nu funktionen att kunna söka efter ord som nämns i en video med deras nya “Search in video”-funktion. Officiellt så testas pilotversionen just nu i Indien men det kommer även rapporter om att funktionen testas i USA.
Google publicerade nyheten på Google India:s blogg där de skriver att “Förutom bilder så är videos även en bra källa för visuell information men ofta så är det svårt att hitta någonting som är gömt i ett långt klipp”.
Vad betyder då detta? Jo, du kollar kanske på ett långt klipp om något övergripande ämne och du är nyfiken på någon specifik detalj kring detta ämne.
Med Googles nya funktion så kan du söka efter alla de saker som nämns i videos, direkt i Googles sök och tack vare det hitta det du letar efter direkt, utan att behöva spola igenom en hel video.
Samtidigt som detta såklart är extremt coolt och verkligen visar på hur långt tekniken har kommit så betydet det även att de som lägger upp videos måste tänka på att språket är tydligt och bra, för att Google på ett bra sätt ska kunna tolka det som sägs i videon.
Google uppdaterar policy gällande Google Ads
Google har precis släppt uppdateringar gällande sin policy för Google Ads. Den 21 Februari 2023 kommer “About our Policy” stycket av Google Advertising Policies Help Center
uppdateras och innehålla följande text:
“Advertisers have a responsibility not to promote content or engage in behavior that risks harm to our users, employees, or the Ads ecosystem. If we see such content or behavior, we may take action, including but not limited to restricting or blocking your ads or suspending your account.”
Förändringarna gör Google för att säkerställa en säker och positiv upplevelse för alla Google-användare. Här kan du läsa hela policyn.
Twitter släpper “Blue for Business”
Detta är en ny version av “Blue verified” som är skapt för att urskilja varumärkes-konton från personliga konton.
Detta kommer göras genom att addera en guldig symbol i profilen, istället för den klassiska blå och utöver det så kommer “Blue for Business”-konton ha en fyrkantig profilbild istället för den runda.
Möjligheten att “koppla” personliga konton såsom anställda till sitt företagskonto kommer även att ges. Den anställdes personliga konto kommer då få ytterligare en symbol, utöver den klassiska “verified” symbolen i sin profil.
Det främsta användningsområdet för denna funktionen är att minska risken att någon annan ska kunna utge sig för att vara ett visst företag på Twitter. Utöver det har vi på Tactical Digital svårt att identifiera användningsområde för tjänsten.
Vi kan inte heller berätta någonting om prissättning då det inte är möjligt att skaffa tjänsten, ännu.
Google testar “Sponsored” etiketter på sökannonser i desktop
Google testar just nu den nya etiketten för annonser i sökningar på desktop-enheter.
Vad betyder då detta? Jo, att du så som du ser på bilden här till vänster, som Khushal Bherwani lade upp på Mastodon, kommer se “Sponsored” eller “Sponsrad” istället för “Ad” eller “Annons” ovanför annonserna i sökresultaten.
Google genomförde samma förändring i mobilsöket redan för två månader sedan och nu är det desktop-sökets tur att få testa på det.
Bli inte förvånad om du snart kommer att få se dessa etiketter på alla sökannonser.
Google och Meta under 50%
För första gången sedan 2014, ser Meta och Google ut att utgöra mindre än hälften av all annonsering i USA.
Enligt Axios besitter de endast 48,4 % av marknaden det här året.
Det finns flera anledningar till att det här blivit såhär. En av dessa anledningar är helt enkelt att andra företag tar marknadsandelar.
Två exempel på sådana företag är TikTok och Amazon, TikTok förväntas att tjäna $8.6 miljarder på sin annonseringstjänst 2024 medans Amazons annonseringstjänst i dagsläget driver $30+ miljarder.