Digitala nyheter V.19 - Tactical Digitals highlights

Digitala Nyheter V19

Ny vecka, nya utmaningar men framförallt – nya digitala nyheter från Tactical Digital! 

Veckans meny:

-Ray Kurzweil kritiserar öppet brev om att pausa AI-forskningen
Metaverse – hur kom vi hit och vart tar vi vägen härnäst?
Instagram – innehållsannonser blir till “partnership ads”.
Brave Search bryter sig loss från Bing

Någon av punkterna som fångade in ditt intresse lite extra? – Eller rent ut sagt svårt att välja bara en av dem? – Ingen fara, vi täcker upp allt och lite till.

Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för vecka 19 😎

Här kan du bläddra bland våra nyheter 👇

Ray Kurzweil kritiserar öppet brev om att pausa AI-forskningen

AI utveckling

Ray Kurzweil, tidigare teknisk direktör på Google, kritiserar förslaget att pausa AI-forskningen – något som varit på tapeten efter ett öppet brev undertecknat av forskare och kändisar från hela världen som uppmanar till en fullständig paus i utvecklingen av AI

Berövar mänskligheten på medicinska genombrott

Ray ger anledningar till varför förslaget är opraktiskt och skriver om hur en paus i AI-forskningen skulle beröva mänskligheten på potentiella medicinska genombrott och innovationer.

”Det finns enorma fördelar med att främja AI inom kritiska områden som medicin och hälsa, utbildning, strävan efter förnybara energikällor för att ersätta fossila bränslen och många andra områden” – förklarar han.

Fördelarna med AI-utvecklingen större än nackdelarna?

Kort sagt menar Ray på att fördelarna med AI-utvecklingen är större än nackdelarna. Vilket innebär, om man håller med Ray, att en paus av forskningen skulle vara ett steg i fel riktning.

Vad tror ni läsare? Är AI-utvecklingen något vi bör förakta och sakta ner, eller håller ni med Kurzweil? Vi på Tactical Digital följer spänt utvecklingen.

Metaverse - hur kom vi hit och vart tar vi vägen härnäst?

Marknadsförare bör vara särskilt uppmärksamma på utvecklingen av metaverse eftersom den med största sannolikhet kommer att förändra samhällets sätt att göra affärer samt utforma nya funktioner.

Även om metaverse har en infrastruktur som fortfarande håller på att etableras, tar företag och varumärken språnget in i denna nya värld.

Spelindustrin var först med att använda sig utav “virtuell verklighet”

Konceptet “virtuell verklighet” och “förstärkt verklighet” har börjat ta allt mer plats i mainstreamkulturen under de senaste 20 åren. Spelindustrin var först med att dra nytta av det och integrera det på olika plattformar.

Spel som Pokémon Go (2016) och Fortnite (2017) kretsar kring att använda dessa tekniker för att koppla ihop människor genom deras appar.

När Pokemon Gos popularitet exploderade 2016 inledde det en ny era av förstärkt verklighets integration i våra vardagliga liv. AR integrerar den digitala och fysiska världen till en och samma.

Fortnite, ett virtuell verklighetsspel som använder avatarer för att representera spelare, låter människor slåss mot varandra i realtid och delta i evenemang som hålls i just metavärlden.

Dessa två mycket populariserade spel hjälpte till att introducera samhället till konceptet ”extended reality” (XR).

Utökad eller blandad verklighet hänvisar till alla händelser som kombinerar någon del av det som är verkligt med det som är virtuellt. Detta inkluderar det man kallar för “förstärkt verklighet” och “virtuell verklighet”.

Spelindustrin var först med att använda sig utav “virtuell verklighet”

Metaverse kommer att driva marknadsföring och större delen av samhället djupare in i digital innovation och fördjupning.

Men är konsumenterna redo? Tidiga användare har varit glada över att använda den nya tekniken, men hur är det med vanliga konsumenter?

Enligt en undersökning av cirka 9 000 konsumenter runt om i världen som Accenture genomförde i slutet av 2022, avser mer än 70 % av konsumenterna att använda metaverse i icke-spelmiljöer under de kommande två till fem åren.

Instagram - innehållsannonser blir till “partnership ads”.

instagram

Instagram har precis gått ut med att man ska ändra innehållsannonser till så kallade “partnership ads”, och erbjuda nya metoder för varumärken och kreatörer att samarbeta kring reklaminsatser.

Partnership Ads gör det möjligt för annonsörer att utöka innehåll som kommer från en kreatörs eller annan partners konto.

Kräver inget befintligt inlägg

Annonsörer har också möjlighet att skapa nya partnership ads i Ads Manager utan att behöva ett befintligt inlägg.

För att förenkla användningen uppdaterar företaget behörigheterna att göra partnership ads ännu mer användarvänliga.

Instagram - “Att arbeta med partnership ads är den mest effektiva metoden 53% högre klickfrekvens”

Enligt Instagram är partnership ads den mest effektiva och transparenta metoden för annonsörer och partners att arbeta tillsammans i reklamkampanjer.

Deras data tyder på att kampanjer som kombinerar partnership ads med BAU-annonser (business-as-usual) resulterar i 53 % högre klickfrekvens, 19 % lägre kostnad per åtgärd och en 99 % sannolikhet för att överträffa BAU-annonser på egen hand.

Brave Search bryter sig loss från Bing

Brave Search har gått ut med att man bryter sig loss från Bing. Man har ambitionen att bli  självständiga vilket stärker användarnas integritet och transparens i sökresultaten.

Resan mot självständighet för Brave Search började 2021 efter förvärvet av Tailcats sökmotor och utvecklingsteam. För att skapa en helt oberoende sökmotor gick Brave in på en väg som kulminerade i lanseringen av Brave Search Beta i juni 2021.

Sökmotorn lanserades som ett integritetsfokuserat, transparent alternativ till etablerade sökjättar som Google. Sedan introduktionen har Brave-teamet introducerat många funktioner till sin sökmotor.

Förlitar sig helt på sitt index för alla resultat

Brave Search har nu nått ett avgörande ögonblick – sökmotorn förlitar sig helt på sitt index för alla resultat. Tidigare kom cirka 7 % av frågorna från Bing Search, men Brave har nu klippt alla kopplingar till Bing API, vilket cementerar dess oberoende.

Web Discovery Project” har varit avgörande för att nå denna milstolpe. Projektet har hjälpt Brave Searchs index att växa genom att låta användare bidra anonymt med webbläsardata.

Brave Search hanterar 22 miljoner dagliga frågor, ett bevis på dess snabbt växande användarbas.

Självständigheten är viktig för Brave Search

De ökande kostnaderna och osäkerheten kring Bings API-åtkomst var betydande motivation för Brave att sträva efter oberoende.

Självständigheten är med andra ord enormt viktig för Brave Search etablering och inte minst deras utvecklingskurva.

Lansering av Brave Search API

Brave planerar nu att lansera Brave Search API, vilket ger utvecklare och företag tillgång. Men detaljerna angående prissättning och tillgängligheten av ett gratis alternativ är ännu inte tillkännagivna.

Brave har för avsikt att behålla sin sökmotor som det huvudsakliga sökverktyget i sin webbläsare och hålla den gratis för alla, samtidigt som man arbetar på en betalversion av sin sökmotor utan annonser. (Planen är att gratisversionen så småningom ska inkludera annonser)

Vill du få våra nyheter i din mailkorg?