Digitala nyheter V.18 - Tactical Digitals highlights

digitala nyheter V18

Den här veckan kan du läsa om hur:

-YouTube tar itu med problem gällande copyright
-Chat GPT-tjänster återupptas i Italien
-3 nya förbättringar för YouTube Shorts
-Twitter-alternativ: Kan dessa sociala nätverk lyckas?

Om du inte redan gör det – prenumerera på våra digitala nyheter för att istället få våra nyheter i din mailkorg.

Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för V.18 😎

Här kan du bläddra bland våra nyheter 👇

YouTube tar itu med problem gällande copyright

youtube copyright

I en ny video förtydligar YouTube regler gällande copyright och diskuterar vanliga missuppfattningar kring musikanvändning i långa videor.

YouTube erbjuder värdefulla resurser för att hjälpa dig hitta och använda musik som inte är “copyright-skyddad”, för att säkerställa att deras innehåll genererar intäkter och undviker varningar gällande copyright.

Här är vad du behöver veta om att använda upphovsrättsskyddad musik på YouTube:

När du laddar upp en video som innehåller upphovsrättsskyddad musik kan videon få ett Content ID-anspråk, vilket leder till att YouTube blockerar det, eller gör det “icke-kvalificerat” för intäktsgenerering.

Alternativt kan du få en upphovsrättsvarning, vilket leder till att innehållet tas bort.

Det är viktigt att notera att YouTube Shorts fungerar annorlunda, vilket gör att du kan använda musik från Shorts Audio Library utan begränsningar.

Du måste säkra alla nödvändiga rättigheter innan du laddar upp innehåll till YouTube.

Att ge kredit till upphovsrättsinnehavaren eller använda friskrivningar ger inte tillstånd att använda upphovsrättsskyddat verk.

Det finns ingen minimitid för att använda någon annan musik. Till och med några sekunder kan resultera i ett anspråk eller borttagning.

Domstolarna fattar det slutgiltiga beslutet och avgör om innehåll faller under ett upphovsrättsligt undantag, såsom skälig användning eller rättvis hantering.

Chat GPT-tjänster återupptas i Italien

italien chatgpt

OpenAI har framgångsrikt uppfyllt italienska Garantes krav och hävt Italiens nästan månadslånga ChatGPT-förbud. Företaget har gjort flera förbättringar av sina tjänster. Dessutom har man förtydligat användningen av personuppgifter, för att följa europeisk dataskyddslagstiftning.

För att följa Garantes begäran gjorde OpenAI följande:

-Förtydligande av detaljer om personuppgiftsanvändning och utveckling av språkmodeller.
-Utfört uppdatering av integritetspolicyn samt gjort den mer synlig under registreringsprocessen.
-Man har tillhandahållit mer information om “användardata-kontroller”, inklusive hur man exporterar och tar bort ChatGPT-data.
-Delat med sig mer information om hur din data förbättrar modellens prestanda.
-Skapat ett opt-out-formulär för användare som inte vill att deras personuppgifter används.

Tack vare dessa åtgärder är förbudet nu borta, vilket gör att italienarna återigen kan använda sig av Chat GPT – vi på Tactical Digital följer spänt fortsättningen.

3 nya förbättringar för YouTube Shorts

youtube shorts

Inkludering av Shorts för att optimera räckvidd på YouTube

YouTube Shorts är den senaste funktionen som YouTube har lanserat för att konkurrera med andra plattformar som Instagram Reels och TikTok.

Shorts är korta, vertikala videor på högst 60 sekunder, vilket gör dem perfekta för att konsumera snabbt och enkelt.

För att hjälpa annonsörer att nå en större publik har YouTube nyligen integrerat Shorts i sin Video reach-kampanj.

Denna kampanj använder Google AI för att presentera den mest effektiva kombinationen av annonser för att öka räckvidden och effektiviteten på YouTube.

Videoannonser som visas i flödet på plattformen har också lagts till i Video reach-kampanjer för att öka möjligheterna till publikengagemang.

Paramount+ var en av de tidiga partner som experimenterade med den uppdaterade versionen av Video reach-kampanjer.

Med Video reach-kampanjuppdateringen kan annonsörer enkelt ladda upp en 60-sekunders (eller kortare) vertikal video tillsammans med andra tillgångar.

Alternativt kan befintligt horisontellt kreativt material anpassas och optimeras för vertikala skärmar med hjälp av YouTubes AI-drivna kampanjverktyg.

Youtube Select

Annonsplacering bredvid populära Shorts-innehåll är möjligt genom YouTube Select.

Detta möjliggör för annonsörer att placera sina annonser bredvid det mest populära innehållet på plattformen i en trygg miljö.

Samma teknik tillämpas nu på Shorts, vilket gör det möjligt för varumärken att nå ut till 1,5 miljarder inloggade Shorts-användare.

YouTube ”Select Run of Shorts-lineupen” säkerställer att annonser visas bredvid de mest populära och relevanta videorna i användarnas Shorts-flöden, vilket håller varumärkena i förgrunden av tittarnas medvetande.

Pilotprogrammet First Position on Shorts, tillgängligt genom YouTube Select, gör det möjligt för annonsörer att göra ett starkt första intryck i en mycket engagerande miljö genom att säkerställa att deras annons är den första som tittarna ser när de öppnar YouTube Shorts.

Genom att utnyttja YouTubes korta och långa innehåll kan annonsörer nå en bredare publik med sitt kreativa budskap, samtidigt som användarna kan njuta av sitt favoritinnehåll. 

Twitter-alternativ: Kan dessa sociala nätverk lyckas?

alternativ till twitter

Sedan Elon Musk blev vd för Twitter och sade upp tusentals anställda har tidigare Twitter-anställda och Big Tech-konkurrenter fokuserat på att skapa Twitter-alternativ.

Även om ingen kan konkurrera med Twitters publikstorlek på 556 miljoner medlemmar ännu, erbjuder man dem som är missnöjda med Twitters nya policy en nystart.

Med före detta Twitter-anställda i spetsen och andra kända namn inom Big Tech, erbjuder dessa framväxande mikrobloggnätverk nya plattformar för uttryck utan rädsla för censur, förlust av integritet och algoritmisk kontroll.

Vad finns det för nya Twitter-alternativ?

Spill, grundat av tidigare Twitter-anställda, planerar att använda blockchain-teknik för att kompensera innehållsskapare på platformen. Du kan reservera ditt användarnamn nu och få ett meddelande när det går live.
T2, även utvecklat av tidigare Twitter-anställda, erbjuder verifieringskontroller till Twitter-användare med äldre verifiering. 
Post.news, grundat av tidigare Waze-vd:n Noam Bardin, förbinder läsare med sina favoritpublicister utan annonser eller prenumerationsavgifter. De erbjuder en gratis blå bock.
Substack introducerade Notes, vilket gör att Substack-användare kan lägga upp korta uppdateringar för att engagera sig med läsarna. Dessa uppdateringar visas i en Twitter-liknande ström i Substack-appen.

Hur ser framtiden ut för Twitter-alternativen?

Om man tittar på sociala mediers historia har många sociala nätverkssajter en livslängd på flera år. Det spelar ingen roll vilken person eller organisation som skapade plattformen. Varje socialt nätverk var nytt vid ett tillfälle, men inte alla nätverk byggdes för att hålla.

Om du tidigt fördjupar dig i ett socialt nätverk kan du etablera dig själv eller ditt företag som en auktoritet i en miljö med mindre konkurrens. Även om det inte står sig föralltid, kan det finnas ett visst värde av att vara en early adopter.

Vill du få våra nyheter i din mailkorg?