Digitala nyheter V.11 - Tactical Digitals highlights

Digitala Nyheter V11

Ny vecka, nya utmaningar men framförallt – nya digitala nyheter från Tactical Digital!
Denna veckan kan du läsa om hur:

-Rapport visar att engagemang i sociala medier har minskat sedan 2019
-Google parar ihop konverteringsinställningar för Google Ads & GA4
-OpenAI GPT-4 kommer i mitten av mars 2023
Microsoft kan ersätta Bing Search-svar med Bing Chat-svar

Någon av punkterna som fångade in ditt intresse lite extra? – Eller rent ut sagt svårt att välja bara en utav dem? – Ingen fara, vi täcker upp allt och lite till.

Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för vecka 11 😎

Här kan du bläddra bland våra nyheter 👇

Rapport visar att engagemang i sociala medier har minskat sedan 2019

sociala medier engagemang

Rival IQ har släppt sin årliga “Social Media Benchmark Report” för 2023, där varumärken i 14 branscher jämför sina sociala mediers prestanda mot andra varumärken i samma konkurrensutsatta landskap.

Datauppsättningen täcker engagemang i sociala medier på Facebook, Instagram, TikTok och Twitter för över 2 000 företag inom många branscher, allt från mat och dryck till teknik.

Mellan åren 2019-2022 har alla branscher sett en minskning av det övergripande engagemanget på Facebook, Instagram och Twitter.

Färre inlägg veckovis på Facebook & Twitter

GA4 är mycket mer än bara en ny ”version” av Google Analytics. Det är en helt ny plattform – byggd från grunden för att samla in, bearbeta och rapportera om data annorlunda än tidigare. Att migrera till GA4 är en komplex och integrerad process som kräver strategisk planering och expert-implementering.

Instagram droppar i nya användare per år

På Instagram däremot är det någonting annat som händer. – Inlägg från användare ökar procentuellt – men antalet nya användare per år blir färre. Med andra ord ökar engagemanget från befintliga användare, men själva räckvidden blir sämre med tanke på att det blir allt färre människor som går att nå ut till.

Med detta sagt är Facebook, Twitter och Instagram fortfarande giganter inom sociala medier, och vi skulle säga att det är viktigare än någonsin att se till att nå ut till rätt målgrupp när man annonserar eller skapar innehåll på plattformarna.

Vi på Tactical Digital följer spänt utvecklingen och lovar att hålla er uppdaterade.

Google parar ihop konverteringsinställningar för Google Ads & GA4

konverteringsfönster

Höjdpunkter:

-Google Ads kommer att använda GA4:s konverteringsinställningar från och med den 31 mars 2023.
-Förändringen kommer att säkerställa konsekvent rapportering mellan de två plattformarna.
-Annonsörer kommer givetvis kunna välja bort ihopparningen genom att kontakta Googles support – men korrekt rapportering är avgörande för datadrivna beslut.

Google kommer meddela annsonsörer:

För närvarande kan inställningarna för konverteringsperioder konfigureras oberoende i både Google Ads och GA4, vilket leder till skillnader i resultatrapporteringen mellan de två plattformarna.

För att lösa det här problemet uppdaterar Google automatiskt inställningarna för konverteringsfönster för GA4-importerade konverteringar i Google Ads, vilket säkerställer konsekventa rapporter.

Google kommer att meddela annonsörer om denna förändring via e-post enligt bilden.

Observera:

Annonsörer kommer givetvis kunna välja bort ihopparningen genom att kontakta Googles support, men glöm inte att noggrann resultatrapportering är avgörande för att fatta datadrivna beslut.

Sammanfattningsvis:

Google Ads kommer att använda GA4:s konverteringsfönsterinställningar från och med den 31 mars. Denna förändring kommer att ge mer exakta insikter och hjälpa marknadsförare att optimera sina kampanjer mer effektivt.

Google råder annonsörer att granska inställningarna för konverteringsperioden i GA4 och Google Ads för att säkerställa att de överensstämmer med kampanjens mål och mål.

OpenAI GPT-4 finns tillgängligt

GPT-4

14 mars 2023 - Releasedatum

Microsoft Germany CTO:s Andreas Braun, bekräftade att GPT-4 släpps den 14 mars 2023 och att den kommer att vara multimodal. 

Multimodal AI innebär att den kommer att kunna fungera inom flera typer av input, som video, bilder och ljud. 

GPT-4 finns tillgängligt i ChatGPT plus och Tactical Digital kan bekräfta dess storhet!

Kombinerar språk

GPT-4 verkar fungera på alla språk. Det beskrivs som att det kan ta emot en fråga på tyska och svara på italienska.

Troligtvis är poängen med “språkflexibiliteten” att modellen överskrider språket med sin förmåga att dra kunskap över olika språk. Så om svaret är på italienska kommer det att veta det och kunna ge svaret på det språk som frågan ställdes på.

Google fortsätter försöka “komma ikapp”

Google fortsätter kämpa för att komma ikapp Microsoft genom att integrera en konkurrerande teknik i sin egen sökmotor. Denna utveckling förstärker ytterligare uppfattningen av att Google halkar efter och saknar ledarskap inom konsumentinriktad AI.

Google integrerar redan AI i flera produkter som Google Lens, Google Maps och andra områden som konsumenter interagerar med Google. Detta tillvägagångssätt är att använda AI som en hjälpteknik, för att hjälpa människor med små uppgifter.

Sättet som Microsoft implementerar det på är mer synligt och följaktligen fångar det all uppmärksamhet.

Microsoft har, som vi nämnde i våra Digitala Nyheter v.9 – introducerat AI-driven Bing för Skype, som gör det möjligt för användare att lägga till Bing i en grupp och ställa frågor för hela gruppen.

Användare kan till exempel be Bing om förslag på resmål, väderprognoser och intressanta händelser kring restiden. Alla i chatten kommer att ha tillgång till resultaten. Bing kan tillgodose användarnas preferenser genom att visa svaren i punkter, text eller ett förenklat svar.

Detta är blygt sagt, revolutionerande nyheter, och vi ska inte vara alltför förvånade om Microsoft kan komma att erbjuda den här möjligheten till andra kommunikationsappar i framtiden. Hur skulle det låta med AI-driven Bing för Teams? – Vi håller er uppdaterade.

Microsoft kan ersätta Bing Search-svar med Bing Chat-svar

Ersätter standard-svaren

Bing kan ersätta standard-svaren du får högst upp i Bing Search-resultaten med Bing Chat-svar:

-”De nuvarande svaren på Bing Search använder gammal teknik och crowdsourcing. Bing kommer att ersätta dem med Bing Chat-svar, säger Mikhail Parakhin, som leder Bing Search och Bing Chat, på Twitter under helgen.

-”Detta kan resultera i ett nytt användargränssnitt för svaren som Bing Search ger på användarfrågor direkt i Bing-sökresultaten”, lägger Parakhin till.

Hur det kommer det att se ut?

Det är svårt att säga säkert hur dessa Bing Chat-baserade svar kan se ut, men vi upptäckte en ny funktion i samband med ett twitter-inlägg från Brodie Clark, där han
postade en skärmdump som sammanfattar responser från flera källor över hela webben, och som påminner mycket om Bing Chat-svar.

Intressant utveckling - inte minst för SEO:are

Att se hur sökning kan anpassas över tid med lanseringen av AI-chattfunktioner är både intressant, men också viktigt för utgivare, innehållsskapare, marknadsförare och SEO:are. – Om Bing ersätter utvalda utdragsliknande svar med Bing Chat-svar, kan det påverka klickfrekvenser och trafik till dina webbplatser.

Vill du få våra nyheter i din mailkorg?